Dansk Collie Klubs vedtægter


Vedtægter for Dansk Collie Klub
Vedtaget på den ordinære generalforsamling 01. april 2017
Godkendt af Dansk Kennel Klub den 04. maj 2017
 
 
Navn og hjemsted:
§ 1. Klubbens navn er Dansk Collie Klub (DCK), specialklub for Collie, lang- og korthåret, benævnes herefter som ”klubbens racer”. Klubben er stiftet den 19. april 1948.
 
Stk. 2.  Klubbens hjemsted er formandens adresse.
 
Stk. 3.  Klubben er en specialklub, der er anerkendt af og samarbejder med Dansk Kennel Klub (DKK). DKK´s love og tilhørende reglementer har forrang for specialklubbens vedtægter og den mellem parterne i medfør af § 6, stk. 2 i DKK´s love oprettede overenskomst.
 
 
Organisation:
§ 2.  Klubben er organiseret således:
                             a)                         § 18                                                  Urafstemning                                                           
                             b)                         §§ 11-14                                          Generalforsamling                                                 
                             c)                          §§ 7-9                                              Bestyrelse
                             d)                         § 5                                                    Medlemmer    
 
 
Klubbens formål:
§ 3.  Klubben har til formål i samarbejde med DKK og i overensstemmelse med DKK´s formål og internationale forpligtelser at arbejde for at fremme kendskabet til klubbens racer og gennem oplysning om hensigtsmæssig avl at bidrage til at bevare og/eller forbedre racernes kvaliteter i forhold til FCI-standarderne, herunder sundhed, temperament, eksteriør og brugsegenskaber.
 
 
Avlsarbejde:
§ 4.  DCK er DKK´s sagkyndige inden for avlsarbejdet vedrørende klubbens racer.
 
Stk. 2.  Klubben er berettiget til efter aftale med DKK at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet med klubbens racer.
 
Stk. 3.  Avlsforbud og -restriktioner kan indføres, hvis arvemæssige begrundelser herfor foreligger. Sådanne forbud og restriktioner kræver dog godkendelse fra DKK, inden de iværksættes.
 
 
Medlemskab:
Indmeldelse.
§ 5.  Som medlem kan optages enhver, der opfylder betingelserne for optagelse i DKK.
 
Stk. 2.  DKK´s formand og direktør er kontingentfrie medlemmer af klubben, dog uden stemmeret. De har på klubbens generalforsamling og øvrige arrangementer taleret og kan lade sig repræsentere ved stedfortræder.
 
Stk. 3.  Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er samtlige medlemmer, der i mindst 6 måneder har været medlem af klubben, og som ikke er i kontingentrestance.
 
 
Ophør.
Stk. 4.  Medlemskab ophører ved skriftlig udmeldelse. Eventuelt overskydende kontingent refunderes ikke.
 

Kontingent:
§ 6. Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent for det efterfølgende år.
 
Stk. 2. Kontingentet betales forud for et år ad gangen.
 
Stk. 3. For hvert ekstra familiemedlem med samme bopæl betales et reduceret kontingent, hvis størrelse fastsættes af generalforsamlingen.
 
Stk. 4. Æresmedlemmer, der udnævnes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen, er kontingentfrie.
 
Bestyrelsens sammensætning:
§ 7.  Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som varetager klubbens interesser og forvalter dens midler. Samtlige medlemmer af bestyrelsen skal være medlemmer af DKK.
 
Stk. 2.  Valgbare til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer, jf. § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2, der er fyldt 18 år.
 
 
Valg til bestyrelsen og revisionen:
§ 8.  Bestyrelsesmedlemmer og revisorer vælges for 2 år ad gangen, suppleanter for 1 år ad gangen. Til alle valg kan genvalg finde sted.
 
Stk. 2.  I lige år vælges der 3 medlemmer til bestyrelsen, og i ulige år 2. Hvert år vælges der 1 medlem til revisorposten. Hvert år vælges der desuden 2 suppleanter til bestyrelsen samt 1 revisorsuppleant.
 
Stk. 3.  Valg til bestyrelsen, bestyrelsessuppleanter samt revisor og revisorsuppleant sker ved separate skriftlige urafstemninger før den ordinære generalforsamling. Valgene afgøres ved simpelt, relativt stemmeflertal.
Ved stemmelighed foretages fornyet afstemning vedrørende de pågældende blandt de tilstedeværende stemmeberettigede på generalforsamlingen. I tilfælde af fornyet stemmelighed foretages lodtrækning.
Kandidater til valgene kan lade sig opstille til flere valg men opnås valg vil kandidaturet til efterfølgende valg bortfalde.
 
Stk. 4.  En suppleant, der indtræder i bestyrelsen i stedet for et afgået bestyrelsesmedlem, indtræder i bestyrelsesmedlemmets valgturnus.
 
Stk. 5.  I tilfælde af, at bestyrelsen bliver undertallig efter, at de valgte suppleanter er indtrådt, kan bestyrelsen supplere sig selv indtil førstkommende ordinære generalforsamling.
 
Stk. 6.  Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 6 uger før generalforsamlingen.
 
Stk. 7.  Er der ved fristens udløb ikke opstillet det nødvendige antal kandidater til såvel bestyrelsesmedlemmer som suppleanter, skal valget ske ved supplerende valg på klubbens ordinære generalforsamling.
 
Stk. 8.  Stemmesedler kan af alle stemmeberettigede medlemmer, jf. § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2, afhentes fra klubbens hjemmeside senest 1 uge før generalforsamlingen. Stemmesedler kan afleveres personligt på generalforsamlingen eller sendes til klubbens sekretær. Ved fremsendelse er det stemmeberettigede medlem personligt ansvarlig for at stemmesedlen er sekretæren i hænde senest 2 dage før generalforsamlingen.
 
Stk. 9.  Stemmesedlerne åbnes, kontrolleres og optælles på generalforsamlingen af dirigenten samt de af generalforsamlingen valgte stemmetællere.
 
Stk. 10. Afstemning med stemmesedler som anført i §8, stk. 8 og stk. 9, kan i stedet vælges afviklet som elektronisk afstemning. Anvisning i afstemning skal i så fald fremgå af det offentliggjorte materiale på klubbens hjemmeside seneste 1 uge før generalforsamlingen.
 
 
Bestyrelsens arbejde:
§ 9.  Bestyrelsen tiltræder umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning.
 
Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig selv og fastsætter selv sin forretningsorden. Omkonstituering kan finde sted.
 
Stk. 3.  Bestyrelsen træffer afgørelser i alle forhold, der ikke udtrykkeligt henhører under generalforsamlingen eller urafstemning.
 
Stk. 4.  Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt, relativt stemmeflertal. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
 
Stk. 5.  Klubben forpligtes ved underskrift af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formand eller næstformand. Klubben hæfter som juridisk person alene med sin formue. Bestyrelsen kan meddele prokura til formand, næstformand, kasserer og/eller sekretær.
 
Stk. 6.  Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, det af formanden eller bestyrelsen skønnes nødvendigt.
 
Stk. 7.  Der tages referat af bestyrelsesmøder. Referatet underskrives af deltagerne, og et beslutningsreferat fra hvert bestyrelsesmøde offentliggøres i efterfølgende på klubbens hjemmeside.
 
Stk. 8.  Bestyrelsen er bemyndiget til at nedsætte udvalg der alle arbejder efter bestyrelsens skriftlige anvisninger og godkendelse.
 
Stk. 9.  Bestyrelseshverv er ulønnet, men bestyrelsen kan få refunderet udgifter, som dokumenterbart er afholdt i klubbens tjeneste.
 
Stk. 10.  Klubbens repræsentanter til DKK´s repræsentantskab udpeges af bestyrelsen og skal være medlemmer af DKK.
 
 
Regnskab:
§ 10.  Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
 
Stk. 2.  Regnskabet, der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik, forelægges revisorerne senest 4 uger før den ordinære generalforsamling. Det reviderede regnskab skal foreligge 10 dage før den ordinære generalforsamling og offentliggøres på klubbens hjemmeside hvor medlemmerne kan hente det.
 
 
Generalforsamling:
Ordinær generalforsamling
§ 11.  Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest den 30. april
 
Stk. 2.  Bestyrelsen bestemmer tid og sted for den ordinære generalforsamling og indkalder til denne på klubbens hjemmeside med mindst 8 ugers varsel. Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted samt dagsorden.
 
Stk. 3.  Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen samt forslag til kandidater til valg, skal skriftligt, jf.§8, stk. 6, være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 6 uger før generalforsamlingen. Samtlige indkomne forslag, herunder kandidater på valg, offentliggøres for medlemmerne senest 4 uger før generalforsamlingen.
 
Stk. 4.  Ændringsforslag til de indkomne forslag, skal skriftligt være klubbens formand eller sekretær i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen.
 
Stk. 5.  Senest 1 uge før generalforsamlingen offentliggøres følgende materiale til medlemmerne på klubbens hjemmeside:
                             Dagsorden
                             Evt. stemmesedler til urafstemning
                             Evt. præsentation af kandidater til valg
                             Evt. forslag til generalforsamlingsbeslutning
 
?
Dagsorden for den ordinære generalforsamling:
§ 12.  Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
                              1.                         Valg af dirigent
                              2.                         Valg af referent
                              3.                         Valg af 2 stemmetællere
                              4.                         Fremlæggelse af formandens beretning
                              5.                         Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse                                                                                                af ansvarsfrihed (decharge)
                              6.                         Fremlæggelse af budget for det indeværende år
                              7.                         Behandling af indkomne forslag
                              8.                         Offentliggørelse af valg til bestyrelse, revisorer og suppleanter
                              9.                         Eventuelt.
 
 
Afstemning på generalforsamling:
§ 13.  Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt, relativt stemmeflertal, jf. dog stk. 2, samt §§ 18-19. Skriftlig afstemning skal finde sted, når et af de tilstedeværende medlemmer forlanger det.
 
Stk. 2.  Lovændringer kan kun vedtages med en majoritet på 75% af de på generalforsamlingen repræsenterede medlemmer. Lovændringer træder i kraft, når de er godkendt af DKK.
 
Stk. 3. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
 
Stk. 4. Der tages referat af generalforsamlingens forhandlinger, og dette, hovedsageligt omhandlende vedtagelserne, oversendes senest 1 måned efter generalforsamlingen til dirigentens godkendelse og underskrift, hvorefter det arkiveres sammen med øvrige bestyrelsesreferater og generalforsamlingsreferater hos sekretæren eller formanden, og må ikke destrueres eller udlånes uden en generalforsamlingsbeslutning.
Det kortfattede referat, samt hovedtallene fra det godkendte regnskab offentliggøres herefter på klubbens hjemmeside.
Kortfattede beslutningsreferater fra årets bestyrelsesmøder bringes løbende på klubbens hjemmeside.
Bestyrelsesreferater skal foreligge i sin helhed på generalforsamlingen.
 
 
Ekstraordinær generalforsamling:
§ 14.  Ekstraordinær generalforsamling finder sted, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 10 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig anmodning herom med angivelse af de emner, der ønskes behandlet.
 
Stk. 2.  Ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden indkaldes senest 4 uger efter, at bestyrelsen har modtaget anmodningen, med mindst 3 ugers varsel til afholdelse senest 6 uger efter udsendelsen af indkaldelsen.
 
Stk. 3.  Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling end de i dagsordenen indeholdte.
 
Stk. 4.  Vedtagelser på en ekstraordinær generalforsamling sker som anført i § 13.
 
 
Disciplinærsager:
§ 15.  Har et medlem overtrådt gældende regler, jvf. DKK’s til enhver tid gældende love, kan der træffes disciplinære foranstaltninger over for vedkommende.
 
 
Disciplinære foranstaltninger:
§ 16.  Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
                             a)                         Tildeling af
                                                          1.) misbilligelse
                                                          2.) eller advarsel.
                             b)                         Frakendelse af kennelmærke.
                             c)                          Frakendelse af tillidshverv.
                             d)                         Udelukkelse fra deltagelse i skuer, udstillinger og prøver.
                             e)                          Udelukkelse fra adgang til stambogsføring.
                             f)                          Eksklusion.
                             g)                         Nedlæggelse af avlsforbud.
 
Stk. 2. DCKs bestyrelse kan bringe sanktionerne under punktet a) i anvendelse. Øvrige punkter kan kun bringes i anvendelse af DKK’s disciplinærnævn. Der henvises i øvrigt til de til enhver tid gældende bestemmelser i DKK’s love om disciplinære foranstaltninger.
 
Midlertidige disciplinære foranstaltninger:
§ 17.  Bestyrelsen kan, når grundlaget for en disciplinærsag er til stede, og når hurtig indgriben skønnes nødvendig, indstille til DKK´s bestyrelse, at der træffes midlertidig beslutning om foranstaltning over for den eller de indklagede i overensstemmelse med DKK´s love § 26.
 
Stk. 2.  En sådan midlertidig beslutning har gyldighed, indtil disciplinærnævnets kendelse foreligger - dog højst i 6 måneder.
 
Urafstemning:
§ 18.  Bestyrelsen kan, når den finder anledning dertil, lade ethvert spørgsmål endeligt afgøre ved skriftlig urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
 
Stk. 2.  Forslag, herunder lovændringsforslag, offentliggøres på klubbens hjemmeside for de stemmeberettigede medlemmer sammen med autoriserede stemmesedler, der returneres til klubbens sekretær senest 14 dage efter udsendelsen, jf. dog § 8, stk. 7.
 
Stk. 3.  Mindst 3 bestyrelsesmedlemmer eller 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 af de valgte revisorer skal være til stede, når stemmesedlerne åbnes.
 
Stk. 4.  Forslagsstillerne eller repræsentanter for disse skal indbydes til at overvære åbningen og optællingen af stemmesedlerne.
 
 
DCKs Redningsfond
§19.  DCK opretholder en Redningsfond til gavn for nødstedte hunde af klubbens racer.
Fonden bestyres som en underafdeling af DCK og ledes efter generalforsamlingens vedtagne regler, af ét eller flere medlemmer, udpeget af bestyrelsen.
Redningsfondens regnskab offentliggøres som et appendix til DCKs regnskab.
 
 
Deling af klubben:
§20.  Udskillelse af racer fra klubben sker i henhold til DKK's love.
 
Stk. 2. Vandrepokaler og andet, der er skænket til en bestemt race, tilhører denne.
 
Stk. 3. Ved en eventuel udskillelse af klubbens racer, vedrører klubbens formue ikke den udtrædende race.
 
Opløsning af klubben:
§21.  Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun finde sted på en i dette øjemed særligt indkaldt generalforsamling. For vedtagelse af forslaget kræves 3/4 majoritet af de afgivne stemmer. Bliver forslaget vedtaget, skal vedtagelsen bekræftes ved en urafstemning med samme majoritet.
 
Stk. 2.  Bestemmelse om anvendelse af klubbens formue træffes på den ekstraordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen. Formuen skal anvendes til gavn for hundesagen i henhold til formålsparagraffen.